Slussens bussterminal försenas med ett halvår – igen

Öppningen av den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen skjuts upp till ”så snart som möjligt under hösten 2026”, enligt Stockholms stad. Förseningen beror på fördröjda installationsarbeten i den komplexa berganläggningen; överlämningen till SL dröjer 6–10 veckor och därefter krävs cirka fem månaders tester. Den tillfälliga terminalen och 780 meters gångväg består. Nackas Mats Gerdau är kritisk, regionens Anton Fendert uttrycker besvikelse, medan Stockholm betonar säkerhet och komplexitet.
Öppningen av den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen skjuts upp till ”så snart som möjligt under hösten 2026”, enligt Stockholms stad. Förseningen beror på fördröjda installationsarbeten i den komplexa berganläggningen; överlämningen till SL dröjer 6–10 veckor och därefter krävs cirka fem månaders tester. Den tillfälliga terminalen och 780 meters gångväg består. Nackas Mats Gerdau är kritisk, regionens Anton Fendert uttrycker besvikelse, medan Stockholm betonar säkerhet och komplexitet.
Vinkeln bakom:
Vad som utelämnades
Begränsad genomlysning av ansvarskedjan stad–region–entreprenör, riskhantering, upphandlingsval och sanktioner vid försening. Resenärskostnader och samhällsekonomiska effekter kvantifieras bara sporadiskt. Få konkreta alternativ för att korta gångvägar eller förstärka busskapacitet nu. Tids- och kostnadsrisker framåt behandlas ytligt.
Sammanfattning
Bevakningen kretsar kring ytterligare försening och tekniska skäl. Mitt i profilerar politisk konflikt och resenärseffekter; övriga lutar på pressmeddelanden. Några lägger till budgetöverskridanden, vilket skärper ansvarsramen. Materialet domineras av mitten- och högerkällor; vänsterperspektiv är svagt representerat utöver kort TT/SR-notiser.
Språklig bias
Språket är övervägande tekniskt och byråkratiskt ("installationsarbeten", "komplex anläggning"). Mitt i sticker ut med starka värdeord genom citerad kritik ("galet", "tvärförbannad"). Omni återger beskrivningar som "förödande långsamt" (via DN). Stad/SL betonar "säkerheten kommer först" – en mildrande ram.
Rubrikbias
Rubrikerna betonar upprepning och försening ("försenas ytterligare/igen") och förstärker en ram av långbänksprojekt. Flera använder ordagrant stadens formulering om "hösten 2026". Några texter (DN/Omni) adderar "dragit över budget" vilket skärper problemramen. I övrigt överensstämmer rubrik och brödtext, med Mitt i som mest konfliktorienterad.
Vinkeln bakom:
Vad som utelämnades
Begränsad genomlysning av ansvarskedjan stad–region–entreprenör, riskhantering, upphandlingsval och sanktioner vid försening. Resenärskostnader och samhällsekonomiska effekter kvantifieras bara sporadiskt. Få konkreta alternativ för att korta gångvägar eller förstärka busskapacitet nu. Tids- och kostnadsrisker framåt behandlas ytligt.
Sammanfattning
Bevakningen kretsar kring ytterligare försening och tekniska skäl. Mitt i profilerar politisk konflikt och resenärseffekter; övriga lutar på pressmeddelanden. Några lägger till budgetöverskridanden, vilket skärper ansvarsramen. Materialet domineras av mitten- och högerkällor; vänsterperspektiv är svagt representerat utöver kort TT/SR-notiser.
Språklig bias
Språket är övervägande tekniskt och byråkratiskt ("installationsarbeten", "komplex anläggning"). Mitt i sticker ut med starka värdeord genom citerad kritik ("galet", "tvärförbannad"). Omni återger beskrivningar som "förödande långsamt" (via DN). Stad/SL betonar "säkerheten kommer först" – en mildrande ram.
Rubrikbias
Rubrikerna betonar upprepning och försening ("försenas ytterligare/igen") och förstärker en ram av långbänksprojekt. Flera använder ordagrant stadens formulering om "hösten 2026". Några texter (DN/Omni) adderar "dragit över budget" vilket skärper problemramen. I övrigt överensstämmer rubrik och brödtext, med Mitt i som mest konfliktorienterad.
Slussens bussterminal försenas med ett halvår – igen

Öppningen av den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen skjuts upp till ”så snart som möjligt under hösten 2026”, enligt Stockholms stad. Förseningen beror på fördröjda installationsarbeten i den komplexa berganläggningen; överlämningen till SL dröjer 6–10 veckor och därefter krävs cirka fem månaders tester. Den tillfälliga terminalen och 780 meters gångväg består. Nackas Mats Gerdau är kritisk, regionens Anton Fendert uttrycker besvikelse, medan Stockholm betonar säkerhet och komplexitet.
Vinkeln bakom:
Vad som utelämnades
Begränsad genomlysning av ansvarskedjan stad–region–entreprenör, riskhantering, upphandlingsval och sanktioner vid försening. Resenärskostnader och samhällsekonomiska effekter kvantifieras bara sporadiskt. Få konkreta alternativ för att korta gångvägar eller förstärka busskapacitet nu. Tids- och kostnadsrisker framåt behandlas ytligt.
Sammanfattning
Bevakningen kretsar kring ytterligare försening och tekniska skäl. Mitt i profilerar politisk konflikt och resenärseffekter; övriga lutar på pressmeddelanden. Några lägger till budgetöverskridanden, vilket skärper ansvarsramen. Materialet domineras av mitten- och högerkällor; vänsterperspektiv är svagt representerat utöver kort TT/SR-notiser.
Språklig bias
Språket är övervägande tekniskt och byråkratiskt ("installationsarbeten", "komplex anläggning"). Mitt i sticker ut med starka värdeord genom citerad kritik ("galet", "tvärförbannad"). Omni återger beskrivningar som "förödande långsamt" (via DN). Stad/SL betonar "säkerheten kommer först" – en mildrande ram.
Rubrikbias
Rubrikerna betonar upprepning och försening ("försenas ytterligare/igen") och förstärker en ram av långbänksprojekt. Flera använder ordagrant stadens formulering om "hösten 2026". Några texter (DN/Omni) adderar "dragit över budget" vilket skärper problemramen. I övrigt överensstämmer rubrik och brödtext, med Mitt i som mest konfliktorienterad.
Du måste vara inloggad för att kommentera.
Kommentarer
0