Karolina RamqvistSommarprat

Recensenter hyllar Karolina Ramqvists sommarprat

Författaren Karolina Ramqvists sommarprat har mötts av övervägande positiva recensioner, där ”alla utom en” uppges vara nöjda med programmet, enligt Omni. DN:s Johanna Käck anser att Ramqvist är ”en mästerlig berättare” och Anna Gullberg kallar sommarpratet ”90 underbara minuter”. En recensent anmäler dock en avvikande åsikt, där denne skriver att Ramqvists ”Sommar” är fullt av vackra formuleringar men också ”stilla som en bäck”.

Ramqvist återvänder till Sommar i P1 26 år efter sitt första program och presenterar en stillsam meditation över författandets nödvändighet, rapporterar Aftonbladet. Hon beskriver programmet som renons på skvaller och proppfullt av vackra formuleringar. Enligt Ramqvist är det trovärdiga i böcker ofta påhittat och det osannolika stulet från verkligheten. Hon menar att ryktet om litteraturens död tycks lika motsägelsefullt som skrivandet, för litteraturen har evigt liv.

Karolina Ramqvist ägnar sitt Sommarprat åt frågan om varför författare blir författare och reflekterar över skrivandets mystik, skriver Dagens Nyheter. Hon har en uppriktig förundran över författandets väsen. Ramqvist berättar om hur läsning och skrivande blev ett skydd mot världens våldsamheter, ett sätt att ”besvärja det onda”.

Politiska Perspektiv

• Karolina Ramqvists sommarprat är en stillsam reflektion över skrivandets nödvändighet.
• Hon utforskar temat varför allt redan verkar vara skrivet, men ändå inte går att sluta skriva.
• Programmet berör hur det trovärdiga i böcker ofta är påhittat, medan det osannolika kan vara hämtat från verkligheten.
• Ramqvist delar med sig av egna erfarenheter, som att få skrivjobb som ung kvinna på 90-talet när äldre män dominerade fältet.
• Hennes sommarprat är fyllt av vackra formuleringar och avslutas med budskapet att litteraturen har evigt liv.

• Karolina Ramqvists sommarprat har generellt mötts av positiva reaktioner bland tidningarnas recensenter.
• Johanna Käck från DN beskriver Ramqvist som en "mästerlig berättare", medan Anna Gullberg i Expressen kallar det "90 underbara minuter" och blev så förtjust att hon rekommenderade Ramqvists debutroman till sin dotter.
• Sommarpratet är en lång reflektion över skrivandet och litteraturvärlden.
• En avvikande åsikt kommer från Kristoffer Bergström på Aftonbladet, som menar att pratet visserligen innehåller vackra formuleringar men är "stilla som en bäck".
• Bergström sammanfattar sin recension med att han varken kan säga något ont eller särskilt gott om Ramqvists framträdande.

• Karolina Ramqvist ägnar sitt Sommarprat åt att utforska skrivandets väsen och varför författare väljer att skriva.
• Hon reflekterar över skrivandet som ett hantverk, en terapiform och ett skydd mot omvärldens våldsamheter, med utgångspunkt i egna barndomsupplevelser.
• Programmet berör skrivandets komplexitet, där det beskrivs som en både ensam och kopplande syssla, samt en underlig och kostsam verksamhet.
• Ramqvist använder George Orwells fyra skäl för att skriva som en ram för sin egen undersökning av yrket.
• Hon liknar även skrivandet vid att älska, då båda visar oss vilka vi är och varför vi gör det vi gör.

6 Källor klassificerade Vänster Vänster-lutande Center Höger-lutande Observera: URL:erna till artiklarna kan ha ändrats sedan artikeln publicerades.
Karolina RamqvistSommarprat

Recensenter hyllar Karolina Ramqvists sommarprat

Författaren Karolina Ramqvists sommarprat har mötts av övervägande positiva recensioner, där ”alla utom en” uppges vara nöjda med programmet, enligt Omni. DN:s Johanna Käck anser att Ramqvist är ”en mästerlig berättare” och Anna Gullberg kallar sommarpratet ”90 underbara minuter”. En recensent anmäler dock en avvikande åsikt, där denne skriver att Ramqvists ”Sommar” är fullt av vackra formuleringar men också ”stilla som en bäck”.

Ramqvist återvänder till Sommar i P1 26 år efter sitt första program och presenterar en stillsam meditation över författandets nödvändighet, rapporterar Aftonbladet. Hon beskriver programmet som renons på skvaller och proppfullt av vackra formuleringar. Enligt Ramqvist är det trovärdiga i böcker ofta påhittat och det osannolika stulet från verkligheten. Hon menar att ryktet om litteraturens död tycks lika motsägelsefullt som skrivandet, för litteraturen har evigt liv.

Karolina Ramqvist ägnar sitt Sommarprat åt frågan om varför författare blir författare och reflekterar över skrivandets mystik, skriver Dagens Nyheter. Hon har en uppriktig förundran över författandets väsen. Ramqvist berättar om hur läsning och skrivande blev ett skydd mot världens våldsamheter, ett sätt att ”besvärja det onda”.

• Karolina Ramqvists sommarprat är en stillsam reflektion över skrivandets nödvändighet.
• Hon utforskar temat varför allt redan verkar vara skrivet, men ändå inte går att sluta skriva.
• Programmet berör hur det trovärdiga i böcker ofta är påhittat, medan det osannolika kan vara hämtat från verkligheten.
• Ramqvist delar med sig av egna erfarenheter, som att få skrivjobb som ung kvinna på 90-talet när äldre män dominerade fältet.
• Hennes sommarprat är fyllt av vackra formuleringar och avslutas med budskapet att litteraturen har evigt liv.

• Karolina Ramqvists sommarprat har generellt mötts av positiva reaktioner bland tidningarnas recensenter.
• Johanna Käck från DN beskriver Ramqvist som en "mästerlig berättare", medan Anna Gullberg i Expressen kallar det "90 underbara minuter" och blev så förtjust att hon rekommenderade Ramqvists debutroman till sin dotter.
• Sommarpratet är en lång reflektion över skrivandet och litteraturvärlden.
• En avvikande åsikt kommer från Kristoffer Bergström på Aftonbladet, som menar att pratet visserligen innehåller vackra formuleringar men är "stilla som en bäck".
• Bergström sammanfattar sin recension med att han varken kan säga något ont eller särskilt gott om Ramqvists framträdande.

• Karolina Ramqvist ägnar sitt Sommarprat åt att utforska skrivandets väsen och varför författare väljer att skriva.
• Hon reflekterar över skrivandet som ett hantverk, en terapiform och ett skydd mot omvärldens våldsamheter, med utgångspunkt i egna barndomsupplevelser.
• Programmet berör skrivandets komplexitet, där det beskrivs som en både ensam och kopplande syssla, samt en underlig och kostsam verksamhet.
• Ramqvist använder George Orwells fyra skäl för att skriva som en ram för sin egen undersökning av yrket.
• Hon liknar även skrivandet vid att älska, då båda visar oss vilka vi är och varför vi gör det vi gör.

6 Källor klassificerade Vänster Vänster-lutande Center Höger-lutande Observera: URL:erna till artiklarna kan ha ändrats sedan artikeln publicerades.

Kommentarer

0