Italien: Klartecken att bygga världens längsta hängbro mellan fastland och Sicilien

Italien har gett slutgiltigt godkännande till att bygga världens längsta hängbro mellan fastlandet och Sicilien. Projektet, som beräknas kosta omkring 13 miljarder euro och har diskuterats i över 50 år, har nu fått klartecken, rapporterar TT via Aftonbladet.nnBron lyfts fram som central för nationell säkerhet och ett sätt att öka landets Natoinvesteringar, där delar av Natobudgeten är öronmärkt för infrastruktur, enligt Sydsvenskan. Däremot finns kritik mot att projektet verkligen kan kopplas till militära satsningar. Alessandro Marrone, som leder försvarsprogrammet vid Roms institut för internationella relationer, säger till Financial Times att regeringen istället borde rusta upp hamnar och vägar där trupper faktiskt är stationerade, uppger samma källa.nnFörberedande arbete kan inledas redan i år, med själva bygget planerat att påbörjas nästa år och stå klart 2032, enligt Expressen. Projektet har tidigare stött på motstånd på grund av bland annat problematiken med att bygga i ett jordbävningstätt område, miljöpåverkan och risker för att maffian blandar sig i, uppger samma källa.
Politiska Perspektiv
• Italiens regering har godkänt planerna för att bygga en bro mellan Villa San Giovanni på fastlandet och Messina på Sicilien, ett projekt som diskuterats i över 50 år.
• Bron, som beräknas bli världens längsta hängbro över Messinasundet, har en uppskattad kostnad på cirka 13 miljarder euro och planeras stå färdig 2032.
• Projektet lyfts nu fram som centralt för nationell säkerhet och som ett sätt att öka landets Natoinvesteringar, där delar av Natobudgeten öronmärkts för infrastruktur.
• Det finns dock kritik mot att projektet verkligen kan kopplas till militära satsningar.
• Experter menar att regeringen istället borde satsa på att rusta upp hamnar och vägar där trupper faktiskt är stationerade, då bron inte förväntas användas för militära förflyttningar till exempelvis Baltikum eller Polen.
• Italien har gett slutgiltigt klartecken för byggandet av världens längsta hängbro, som ska förbinda fastlandet med Sicilien.
• Projektet, som har diskuterats i flera decennier, beräknas kosta över 13 miljarder euro och förväntas stå klart år 2032.
• Bron är planerad att sträcka sig 3,6 kilometer mellan Villa San Giovanni på fastlandet och Messina på Sicilien.
• Kritik har framförts gällande risker med att bygga i ett jordbävningsområde, miljöpåverkan och potentiell inblandning från maffian.
• Regeringen motiverar delvis bygget med nationell säkerhet och ökade Natoinvesteringar, men denna koppling ifrågasätts av experter.
Italien: Klartecken att bygga världens längsta hängbro mellan fastland och Sicilien

Italien har gett slutgiltigt godkännande till att bygga världens längsta hängbro mellan fastlandet och Sicilien. Projektet, som beräknas kosta omkring 13 miljarder euro och har diskuterats i över 50 år, har nu fått klartecken, rapporterar TT via Aftonbladet.nnBron lyfts fram som central för nationell säkerhet och ett sätt att öka landets Natoinvesteringar, där delar av Natobudgeten är öronmärkt för infrastruktur, enligt Sydsvenskan. Däremot finns kritik mot att projektet verkligen kan kopplas till militära satsningar. Alessandro Marrone, som leder försvarsprogrammet vid Roms institut för internationella relationer, säger till Financial Times att regeringen istället borde rusta upp hamnar och vägar där trupper faktiskt är stationerade, uppger samma källa.nnFörberedande arbete kan inledas redan i år, med själva bygget planerat att påbörjas nästa år och stå klart 2032, enligt Expressen. Projektet har tidigare stött på motstånd på grund av bland annat problematiken med att bygga i ett jordbävningstätt område, miljöpåverkan och risker för att maffian blandar sig i, uppger samma källa.
• Italiens regering har godkänt planerna för att bygga en bro mellan Villa San Giovanni på fastlandet och Messina på Sicilien, ett projekt som diskuterats i över 50 år.n• Bron, som beräknas bli världens längsta hängbro över Messinasundet, har en uppskattad kostnad på cirka 13 miljarder euro och planeras stå färdig 2032.n• Projektet lyfts nu fram som centralt för nationell säkerhet och som ett sätt att öka landets Natoinvesteringar, där delar av Natobudgeten öronmärkts för infrastruktur.n• Det finns dock kritik mot att projektet verkligen kan kopplas till militära satsningar.n• Experter menar att regeringen istället borde satsa på att rusta upp hamnar och vägar där trupper faktiskt är stationerade, då bron inte förväntas användas för militära förflyttningar till exempelvis Baltikum eller Polen.
• Italien har gett slutgiltigt klartecken för byggandet av världens längsta hängbro, som ska förbinda fastlandet med Sicilien.n• Projektet, som har diskuterats i flera decennier, beräknas kosta över 13 miljarder euro och förväntas stå klart år 2032.n• Bron är planerad att sträcka sig 3,6 kilometer mellan Villa San Giovanni på fastlandet och Messina på Sicilien.n• Kritik har framförts gällande risker med att bygga i ett jordbävningsområde, miljöpåverkan och potentiell inblandning från maffian.n• Regeringen motiverar delvis bygget med nationell säkerhet och ökade Natoinvesteringar, men denna koppling ifrågasätts av experter.
Du måste vara inloggad för att kommentera.
Kommentarer
0