Internationellt

Meta stoppar politiska annonser i EU

Meta, ägaren till Facebook och Instagram, kommer att upphöra med politiska annonser inom EU från och med oktober, rapporterar TT via Aftonbladet. Teknikjätten hävdar att nya EU-regler gör det för krångligt och osäkert. Annonser med politiskt innehåll, valreklam och sociala frågor kommer inte att tillåtas inom unionen, enligt Meta. Företaget beskriver beslutet som "svårt" och fattat som svar på EU:s kommande regelverk om transparens kring politisk reklam, kallat TTPA. Meta menar att regelverket innebär en orimlig nivå av komplexitet och juridisk osäkerhet för annonsörer och plattformar verksamma i EU.

EU:s regler togs fram i spåren av Cambridge Analytica-skandalen 2018, där en konsultfirma fick tillgång till data om miljontals Facebookanvändare för att rikta politisk reklam, enligt SVT. Regelverket syftar till att förhindra otillbörlig valpåverkan. Även Google har meddelat att de slutar med politisk reklam inom EU i oktober, då reglerna träder i kraft, uppger Expressen. Inför EU-valet satsade de flesta svenska partier en betydande del av sina marknadsföringsbudgetar på annonser i sociala medier, rapporterar Sydsvenskan.

Politiska Perspektiv

• Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, har meddelat att de kommer att upphöra med politiska annonser inom Europeiska unionen.
• Beslutet, som träder i kraft i oktober, motiveras av att EU:s kommande regelverk för transparens kring politisk reklam (TTPA) anses medföra orimlig komplexitet och juridisk osäkerhet för plattformar och annonsörer.
• Detta stopp omfattar annonser med politiskt innehåll, valreklam samt annonser som beskrivs som sociala frågor.
• EU:s nya regler togs fram i spåren av Cambridge Analytica-skandalen 2018, med syftet att förhindra otillbörlig valpåverkan.
• Även Google har meddelat att de kommer att sluta med politisk reklam inom EU från och med oktober, då de nya reglerna träder i kraft.

• Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, kommer att upphöra med politiska annonser inom EU från och med oktober.
• Beslutet motiveras av kommande EU-regler, specifikt regelverket om transparens kring politisk reklam (TTPA).
• Enligt Meta medför de nya reglerna en orimlig komplexitet och juridisk osäkerhet för både annonsörer och plattformar.
• Regelverket är en följd av Cambridge Analytica-skandalen 2018, där användardata missbrukades för riktad politisk reklam.
• Även Google har meddelat att de kommer att sluta med politisk reklam inom EU när de nya reglerna träder i kraft.

• Teknikjätten Meta, som äger Facebook och Instagram, har meddelat att de kommer att stoppa politiska annonser inom EU.
• Beslutet träder i kraft i oktober och omfattar annonser med politiskt innehåll, valreklam och vad som beskrivs som sociala frågor.
• Meta uppger att de nya EU-reglerna för transparens kring politisk reklam (TTPA) medför en orimlig komplexitet och juridisk osäkerhet för annonsörer och plattformar.
• Dessa EU-regler utvecklades i spåren av Cambridge Analytica-skandalen 2018, med syftet att förhindra otillbörlig valpåverkan.
• Även Google har meddelat att de kommer att upphöra med politisk reklam inom EU från och med oktober, då reglerna träder i kraft.

11 Källor klassificerade Vänster Vänster-lutande Center Höger-lutande Höger Observera: URL:erna till artiklarna kan ha ändrats sedan artikeln publicerades.
Internationellt

Meta stoppar politiska annonser i EU

Meta, ägaren till Facebook och Instagram, kommer att upphöra med politiska annonser inom EU från och med oktober, rapporterar TT via Aftonbladet. Teknikjätten hävdar att nya EU-regler gör det för krångligt och osäkert. Annonser med politiskt innehåll, valreklam och sociala frågor kommer inte att tillåtas inom unionen, enligt Meta. Företaget beskriver beslutet som "svårt" och fattat som svar på EU:s kommande regelverk om transparens kring politisk reklam, kallat TTPA. Meta menar att regelverket innebär en orimlig nivå av komplexitet och juridisk osäkerhet för annonsörer och plattformar verksamma i EU.

EU:s regler togs fram i spåren av Cambridge Analytica-skandalen 2018, där en konsultfirma fick tillgång till data om miljontals Facebookanvändare för att rikta politisk reklam, enligt SVT. Regelverket syftar till att förhindra otillbörlig valpåverkan. Även Google har meddelat att de slutar med politisk reklam inom EU i oktober, då reglerna träder i kraft, uppger Expressen. Inför EU-valet satsade de flesta svenska partier en betydande del av sina marknadsföringsbudgetar på annonser i sociala medier, rapporterar Sydsvenskan.

• Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, har meddelat att de kommer att upphöra med politiska annonser inom Europeiska unionen.
• Beslutet, som träder i kraft i oktober, motiveras av att EU:s kommande regelverk för transparens kring politisk reklam (TTPA) anses medföra orimlig komplexitet och juridisk osäkerhet för plattformar och annonsörer.
• Detta stopp omfattar annonser med politiskt innehåll, valreklam samt annonser som beskrivs som sociala frågor.
• EU:s nya regler togs fram i spåren av Cambridge Analytica-skandalen 2018, med syftet att förhindra otillbörlig valpåverkan.
• Även Google har meddelat att de kommer att sluta med politisk reklam inom EU från och med oktober, då de nya reglerna träder i kraft.

• Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, kommer att upphöra med politiska annonser inom EU från och med oktober.
• Beslutet motiveras av kommande EU-regler, specifikt regelverket om transparens kring politisk reklam (TTPA).
• Enligt Meta medför de nya reglerna en orimlig komplexitet och juridisk osäkerhet för både annonsörer och plattformar.
• Regelverket är en följd av Cambridge Analytica-skandalen 2018, där användardata missbrukades för riktad politisk reklam.
• Även Google har meddelat att de kommer att sluta med politisk reklam inom EU när de nya reglerna träder i kraft.

• Teknikjätten Meta, som äger Facebook och Instagram, har meddelat att de kommer att stoppa politiska annonser inom EU.
• Beslutet träder i kraft i oktober och omfattar annonser med politiskt innehåll, valreklam och vad som beskrivs som sociala frågor.
• Meta uppger att de nya EU-reglerna för transparens kring politisk reklam (TTPA) medför en orimlig komplexitet och juridisk osäkerhet för annonsörer och plattformar.
• Dessa EU-regler utvecklades i spåren av Cambridge Analytica-skandalen 2018, med syftet att förhindra otillbörlig valpåverkan.
• Även Google har meddelat att de kommer att upphöra med politisk reklam inom EU från och med oktober, då reglerna träder i kraft.

11 Källor klassificerade Vänster Vänster-lutande Center Höger-lutande Höger Observera: URL:erna till artiklarna kan ha ändrats sedan artikeln publicerades.

Kommentarer

0